Är vi på väg in i ny kulturrevolution? Troligen inte, men när det digitala flödet besprutar våra hjärnor och behovet av att ständigt vara uppkopplad blivit en livsstil så är det i alla fall troligt att det kommer en motreaktion.

Jag medger, det här är totalt ovetenskapligt, men den senaste tiden har fler än en uttryckt hur trötta de är på Facebook och andra sociala medier. I något fall handlar det om en person som verkligen är ett med det ständiga flödet.

Ja, jag finns själv på Facebook, om än min medverkan i stort sett är passiv. Jag önskar "Grattis på dagen" när någon vän fyller år, skriver emellanåt en kommentar, tittar på gulliga hundar (helst mina egna fransyskor) och tar då och då del av något väsentligt som rusar förbi i flödet.

Klarar jag mig utan? Hur lätt som helst. Det kan gå dagar mellan gångerna och på samma sätt är det med mobilen. Det är i stort sett blott och bart en telefon för mig.

Läser ett bra reportage om författaren Zadie Smith i tidningen Vi läser och blir rejält upplyft och taggad. Artikeln tar upp många frågor, men när hon pratar om smartphones och Facebook så anar jag en själsfrände. Zadie Smith är både drastisk och rolig när hon kommenterar folks mobilanvändande.

"Att se folk sitta upptagna med sina mobiler är som att vara omgiven av heroinister, jag kan inte förstå deras beteende. Jag vill helt enkelt inte ta heroin, är det okej om jag inte tar det."

Själv har hon varken smartphone eller Facebook.

"Jag är inte konstig alls. Jag lever bara vidare på det sätt jag gjorde 2006. Att kolla sin mobil var femte jävla sekund, är det normalt?"

Nej, det är ju inte det. Normalt, alltså. Men det är ganska många som visar upp ett beroendeliknande beteende. Ungefär som heroinister. Träffas ett sällskap och försöker umgås så kan du vara säker på att minst hälften sitter nedböjda stirrande på sina mobilskärmar.

Och nu är det slut med Veckans brott. Ett av mina få favoritprogram, det andra är, haha, Antikrundan.

Leif GW Persson skyllde på att han fyllt 73 och måste tänka på framtiden. Lite lurt och bara någon dag senare meddelade denna kunniga och vältaliga citatmaskin att han går över till TV4. Men inte för pengarna. Nähä!

Den som genomlider TV4:s sportsändningar med alla reklamavbrott vet vad som väntar. Ständiga jävla avbrott. För egen del tänker jag inte följa med i den flytten.