Fler aktörer vill etablera sig i stadskärnan

Fastighetsägare berättar om trender inom handeln i stadskärnorna och blickar framåt. "I stora drag tror jag att vi kommer att ha minskade handelsytor och mer urban service som komplement", säger Johan Lång, affärschef för Diös i Luleå.

Centrumledaren Marie Mitchell och Johan Lång, affärschef för Diös fastigheter i Luleå, berättar om trender inom handeln i stadskärnorna.

Centrumledaren Marie Mitchell och Johan Lång, affärschef för Diös fastigheter i Luleå, berättar om trender inom handeln i stadskärnorna.

Foto: Linda Sundström

Piteå/Luleå2021-11-23 07:00

Coronapandemin har slagit något hårdare mot handeln i Luleå centrum än fastighetsägaren Diös motsvarande bestånd i övriga delar av Sverige.

– Den har slagit hårdare mot både flödet och omsättningar i butikerna i Luleå än på andra platser. Vi kanske har varit bättre på att hålla oss hemma. Eller så har vi många arbetstillfällen i stan och de som vanligtvis arbetar där passar på att handla på luncher och raster, vilket har minskat i och med pandemin när många arbetat hemifrån, säger Johan Lång, affärschef hos Diös i Luleå, och fortsätter:

– Det scenariot ser man även i exempelvis Stockholm.

Den senaste tiden har efterfrågan på lokaler hos Diös däremot ökat. Han berättar att fler aktörer vill etablera sig i Luleå centrum nu än för ett halvår sedan, både vad gäller kontor och ett flertal butiker.

– Våra gallerior är i princip fullt uthyrda, säger han.

– Vi ser också en ökad efterfrågan från koncept som vill hyra lokaler under kortare tid, så kallade popup-butiker. Det kan röra sig om verksamheter som är säsongsspecifika eller som helt enkelt vill testa sitt koncept, tillägger centrumledaren Marie Mitchell.

Även gallerian i Piteå har en hög andel uthyrda lokaler.

– Vi har ganska fullt uthyrt hos oss, säger Charlotta Wallstén, vd för fastighetsbolaget Wallsténs.

Stadskärnorna förändras

Handeln står emellertid inför flera utmaningar. Den fysiska handeln behöver integreras med e-handeln och aktörerna bör tänka ännu mer utifrån ett kundperspektiv, menar Johan Lång.

– Konsumenterna handlar gärna på nätet. Men de butiker som är bra på att leverera service och har ett unikt utbud kommer att attrahera kunder att handla fysiskt. Utöver det behöver man stärka sitt utbud digitalt, säger han.

Han tror att koncepten inom handeln i stadskärnorna kommer förändras en aning.

– I stora drag tror jag att vi kommer att ha minskade handelsytor och mer urban service som komplement samt en mix av handel och exempelvis kaféer, restauranger och annan service som jobbar mer tillsammans i framtiden. En del handelsytor kommer att konverteras till kontor och en del av kontorsytorna kommer på sikt att konverteras till bostäder. Det blir en förflyttning när kontor flyttar in i gamla handelsytor och vi har möjlighet att etablera nya kontakter på andra ställen.

Stora delar av butiksytan i Strand galleria i Luleå har konverterats till gym. Vaccinationsbutiken Svea vaccin kommer också in i Strand i slutet av året. Behovet av olika tjänster och serviceverksamhet kan komma att öka, menar han.

– En del av Luleå kommuns översiktsplan är att få in fler boende i centrum. Det i sig skapar efterfrågan på service som exempelvis tandläkare, optiker och vårdcentraler.

Han tror att det kommer finnas behov av centrum med en blandning av butiker, restauranger och liknande, men att det gäller att hålla centrumkärnan intressant för att hålla kvar den fysiska handeln.

– Jag är positiv till helheten. Luleå har spännande aktörer på plats och förfrågningar. Det är relativt många varumärken här som inte är självklara i städer i norr. Det är en fortsatt stark handelsstad som måste både måste anpassa sig till utmaningar den står inför och ta tillvara möjligheter.

Även Charlotta Wallstén hoppas på levande stadskärnor i framtiden med ett brett utbud.

– Folk vill prova, klämma och känna på produkter, men också träffas och umgås. Shoppa på stan är ju även en social aktivitet, säger hon och fortsätter:

– Stan ska ha en bra mix av handel, restauranger och kaféer. Vi behöver dock fler arbetsplatser i stadskärnan, både kontor och tjänster. Det gagnar både butiker och restauranger. Men svårigheten för etablering av kontor i stadskärnan är det antal parkeringsplatser som hör till parkeringsnormen vad gäller den här typen av uthyrning. Den bör ses över eller annat bör göras. Ett stort antal parkeringsplatser är omöjliga att trolla fram i en handvändning.

De vill ha kontor i Piteås stadskärna

Ett företag med centralt läge i Piteå är Länsförsäkringar Norrbotten. Läget är viktigt för tillgängligheten, berättar kommunikationschefen Thomas Folkesson.

– Det är där folk är. De flesta av våra kunder är förstås privatkunder och oavsett var du bor, i eller runt stadskärnan, är det enkelt att ta sig till oss kommunalt, på två eller fyra hjul. Vi skulle inte få samma lösning om vi fanns ute på exempelvis Backens handelsområde eller Storheden, säger han och menar att det skulle vara svårare att hitta kunder där.

– Där passar folk inte på att se över husförsäkringen eller besöka banken. Det är sådant som de passar på att göra när de har andra ärenden på stan, än så länge.

Hos fullservicebyrån Oh my var det framför allt miljön för de anställda som avgjorde flytten för några år sedan. Lokalerna som tidigare tillhört vårdcentralen Björnen ligger centralt i Piteå.

– När vi valde det kontor där vi sitter i dagsläget hade vi tre olika alternativ och personalen fick rösta om. Det blev en jordskredsseger för det som var stadsnära. Det handlar om en kontorsmiljö som är attraktiv för våra medarbetare och som attraherar arbetskraft, säger medgrundaren Niclas Wikström.

Nu flyttar Oh my igen – den här gången till Uddmansgatan mitt emot Handelsbanken, där Karinas viltbutik tidigare legat. Anledningen är läget.

– Vi får lite större lokaler än vi har i dag och de är bättre anpassade med mer utrymme för våra kunder, säger Anna Mård, teamchef och projektledare, och fortsätter:

– Man behöver vara attraktiv på många sätt för att locka till sig kompetenser. Vi blir också mer synliga för Piteåborna. Kunder har lättare att hitta oss.

Oh my kommer inte att ligga längs gågatan. Niclas Wikström skulle egentligen föredra att gågatan fick bestå av fler butiker och restauranger.

– Det är fler kontorslokaler med skyltfönster nu än tidigare. Om man fick önska så skulle gågatan vara som Ströget i Köpenhamn med liv och puls, men jag kan inte uttala mig om hur svårt det är att hyra ut lokaler, säger han och menar att tomma lokaler är någonting som helst bör undvikas.

Anna Mård instämmer.

– Det blir ännu tråkigare om lokalerna står tomma. Nu har man i alla fall liv och rörelse, säger hon.

"Stan ska ha en bra mix av handel, restauranger och kaféer", säger Charlotta Wallstén om Piteå.
"Stan ska ha en bra mix av handel, restauranger och kaféer", säger Charlotta Wallstén om Piteå.
Faktarutan ska tas bort

Den här texten ska bort

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!