Hatet mot SAS-filmen är del av något större

Veckans mest debatterade fråga har, trots beskedet om indragna nattåg mellan Göteborg och hela Norrland, en film för flygbolaget SAS.

Flygbolaget SAS fick motta hat för sin reklamfilm tidigare i veckan.

Flygbolaget SAS fick motta hat för sin reklamfilm tidigare i veckan.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2020-02-14 05:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

SAS reklamfilms ingång är, lite provokativt, att “ingenting är skandinaviskt”. Poängen är att det mesta som vi i Skandinavien är stolta över (kvinnors rättigheter, demokrati, köttbullar och så vidare) inte ursprungligen kommer från Skandinavien och att det “skandinaviska” att göra är att resa ut i världen och ta med sig det bästa hem.

Inom ett dygn hade hela nätets samlade högerpopulisttroll gått till attack, vilket i förlängningen ledde till att SAS tog ner filmen med hänvisning till att SAS inte ville riskera att “bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för”. Därmed vann nättrollen ännu en seger medan SAS fick gå med svansen mellan benen trots att filmen i fråga var ganska fin.

Det enda man kan säga är att videon har lite konstig ingång. Att hävda att “ingenting är skandinaviskt” är kanske inte menat som en provokation mot rasister, men oavsett är det märkligt när SAS tidigare varit noga med att marknadsföra sig genom den skandinaviska livsstilen. Företaget heter ju de facto “Scandinavian Airlines”, förkortat SAS. Det är lite konstig marknadsföring helt enkelt.

Men poängen med videon är som sagt fin. “Vi skandinaver gillar att resa, och att ta med oss bra saker hem”. Vem kan inte identifiera sig med det? Det finns ingenting provocerande i det, men nättrollen går ju igång på det mesta. Bara för några år sedan hade företaget Åhléns en reklambild för lucialinnen, med ett barn på bild som inte var vit till hudfärg. Kaos. Åhléns fick plocka ner bilden. Hur sjukt är inte det?

Samtidigt måste vi lyfta blicken från det som är en reklamfilm för ett flygbolag, eller en kampanj för en klädbutik, eller vad det nu än kan vara. Det riktigt sjuka är hur den svenska åsiktskorridoren förflyttats så till den milda grad att det är okej att spy ur sig all form av rasistisk dynga på nätet, och att företag faktiskt tvingas ge efter på grund av detta.

Inte kanske för att man håller med i sak och erkänner ett misstag, för det hade ju varit sjukt om Åhléns pudlat och sagt att bara vita barn får vara lucia eller om SAS hade ändrat sig och bara “Jo, trollen har rätt, det var visst i skandinavien demokratin och köttbullarna uppfanns”. Företagen backar för att de inser att allt detta hat som de för tillfället hamnar i skottgluggen för, är bad for business.

Vilket också säger något om den kapitalistiska världsordning vi lever i. Ett företag kan backa från den minsta lilla grej som sticker i ögonen på högerpopulistiska troll, och så vinner dessa åsikter mark. Breddar åsiktskorridoren. Och när företag vänder utan att blinka, upplever trollen en seger.

Det är skandinaviskt att resa omkring och ta med sig bra saker hem. Normalt funtade personer tänker “Hur kan någon uppröras av det budskapet?” men poängen är just den större bilden. Varje liten strid är viktig för rasister och högerpopulister. Och de är närmast outtröttliga.

Vem ska vända ryggen till när trollen lämnar skärmen och rasism och hat spys ut mot folk på stan? Förhoppningsvis ingen, men företagen legitimerar en sådan utveckling när de inte klarar av att stå på sig mot hatet riktat mot de själva, för en kampanj de själva tagit fram.