Indragna nattåg förstör för turism och klimat

Igår kom nyheten att bolaget Vy tåg AB tilldelats nattågstrafiken mellan Narvik och Stockholm, efter beslut av Trafikverket.

Beslutet kommer innebära en tydlig förändring för mängder av resenärer från landets norra delar som ska ta sig till Göteborg, men också för turister som vill åka från Västsverige till norra Sverige.

Beslutet kommer innebära en tydlig förändring för mängder av resenärer från landets norra delar som ska ta sig till Göteborg, men också för turister som vill åka från Västsverige till norra Sverige.

Foto: Roald, Berit

Ledare2020-02-11 11:30
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Konsekvenserna av detta blir att nattågstrafiken mellan Norrland och Göteborg därmed kommer att upphöra. Både nattågen från Norrbotten och Jämtland drabbas av detta, eftersom vagnarna från respektive region tidigare kopplats ihop i Sundsvall under natten, för att åka vidare mot Göteborg ihop. Detta rapporterar SVT Väst.

“Vi tycker det varit bra, men det går inte att fortsätta nu när trafiken delats upp” säger Jan Kyrk, affärschef på SJ, till SVT. Det är Trafikverket som beslutat om att Vy tåg AB ska ta över nattågstrafiken mellan Narvik och Stockholm. Beslutet rör med andra ord varken Jämtland eller Göteborg, men konsekvensen blir ändå att samtliga nattågsresenärer mot Göteborg från både Norrbotten, Västerbotten och Jämtland kommer tvingas stiga upp tidigt och byta tåg i Stockholm.

Detsamma gäller för de som reser från Göteborg till Norrbotten, Västerbotten och Jämtland. “Det finns redan bra förbindelser mellan Göteborg och Stockholm” säger Anna Fällbom, enhetschef Trafikavtal och transportnät på Trafikverket, angående varför sträckan styckas upp.

Beslutet är kanske logiskt om man sitter på ett kontor i Stockholm och bara ser siffror och linjer, men detta påverkar hela norra Sverige samt hela Västsverige. Alla vägar leder onekligen till Stockholm, och det är rakt av sorgligt att så många resenärer ska drabbas för att Trafikverket inte klarat av att se helhetsbilden.

I en alternativ värld hade det varit rimligt att tågen från Åre till Göteborg inte ens skulle behöva gå via östkusten. I en åtminstone rimlig värld skulle inte befintliga sträckor styckas upp och fördelas ut på mängder av olika aktörer. Det drabbar rakt av resenärerna, och det ger ringar på vattnet.

Avtalet börjar gälla i december i år och sträcker sig fyra år framåt. Beslutet kommer innebära en tydlig förändring för mängder av resenärer från landets norra delar som ska ta sig till Göteborg, men också för turister som vill åka från Västsverige till norra Sverige. Turismnäringen, som är en av våra främsta näringar i Norrland, kommer otvivelaktigt att drabbas.

Det är fakta att turismen hela tiden ökar, och att hållbarhetsfrågan är viktig för många resenärer. Även om flygbranschen blir mer och mer grön så har efterfrågan att ha möjlighet att resa med tåg aldrig varit större, och detta beslut går helt stick i stäv med den önskan. Det sabbar helt enkelt för både resenärer, företag, och klimatet.

I förlängningen kan man även undra vad detta får konsekvenser för Norrbotniabanan. Om antalet resenärer minskar, vilket det med stor sannolikhet kommer att göra när krångliga byten gör att folk hellre flyger direkt mellan Göteborg och exempelvis Luleå, kommer det kunna vara argument i en diskussion längre fram om att skjuta ytterligare på byggandet Norrbotniabanan. 

Turismen till skidorter som Åre kommer inte heller underlättas av beslutet, och Jämtland har redan kämpat för nattågens vara och icke-vara länge nog. Tågtrafiken är helt enkelt avgörande viktig för hela landet, och kan inte tillåtas falla på en snabb upphandling.

Den här delen av landet har väntat för länge på seriösa tågsatsningar. Och istället för utveckling ser vi avveckling. Trafikverket verkar helt enkelt hata norra Sverige, och de resenärer som vill ta sig till och från våra breddgrader. Det skulle de säkert neka till, men då skulle de kanske prova på att bevisa motsatsen någon gång.